Kampagnespot skal bringe fokus på årsagerne og mennesket bag hjemløshed

Presse ,Sidste nyt

Hjemløse Mette har ikke haft en chance. Som bare 14 årig blev hun sat af på Istedgade af sin mor med beskeden om, at hun måtte klare sig selv!

Mette er hovedpersonen i projekt UDENFORs aktuelle kampagnespot, der fra i dag, mandag d. 15. april, og to uger frem skal bringe fokus på mennesket og årsagerne bag hjemløshed.

“Socialpolitikken og den socialpolitiske debat er i dag langt hen af vejen domineret af en arbejdsmarkedsretorik og et voksende fokus på  ”borgerens eget ansvar”.  I projekt UDENFOR savner vi et fokus på det hele og komplicerede menneske i det sociale arbejde. Hvis man vil vise respekt og forståelse for den udsatte, må man møde personen, hvor vedkommende er, fremfor udfra en forestilling om, at ”enhver er sin egen lykkes smed”.  Der ligger altid en række årsager til grund for, at man bliver hjemløs, ” lyder det fra souschef og faglig leder i projekt UDENFOR, Bibi Agger.

Spottet om Mette vil kunne ses i alle biografer i Hovedstadsområdet fra torsdag d. 18. april og frem til og med torsdag d. 25. april, ligesom det vil være at finde her på siden, på vores facebook og et, til anledningen, specieltdesignet mobilsite, som man via sin mobiltelefon kan scanne sig ind på.

Det er Mads Kold fra kommunikationsbureauet LoweFriends, fotograferne Søren Hald og Martin Top Jacobsen samt ParaFilm og Welcome Post, som har produceret kampagnespottet om Mette og de tre mindre dokumentarfilm om projekt UDENFORs opsøgende arbejde med de allermest udsatte hjemløse.

“Ved at lære mere om projekt UDENFORs arbejde med hjemløse, fandt vi i teamet frem til en helt ny indsigt som de færreste kender til; at rigtig mange hjemløse har fået den værste start på livet – værre end man kan forestille sig. Med den indsigt og historien om Mette, kunne vi lave en anderledes og gribende film for projekt UDENFOR,” fortæller Mads Kold, kreativ direktør i kommunikationsbureauet LoweFriends.”

I forbindelse med kampagnen har restaurantkæden FAMO tilbudt at hjælpe projekt UDENFOR med at sætte fokus på de allermest udstødte hjemløse ved at donere 100 kroner per solgte menu i restaurantkædens tre restauranter. Det sker fra i dag mandag d. 15. april til og med søndag d. 21. april.

Hold også øje med projekt UDENFORs kampagnepapskilte med QR-koder, som de næste 14 dage vil være at finde på byens caféer, biblioteker, uddannelsesinstitioner mm.

 

projekt UDENFORs tidligere gadeplansmedarbejder, Steffen Kruchow, fortæller historien om hjemløse Christian

 

projekt UDENFORs gadeplansmedarbejder, Bo Heide-Jochimsen, fortæller historien om Bjørn

 

 

 

Tidligere gadeplansmedarbejder i projekt UDENFOR, Steffen Krukow, fortæller historien om Esther

 

Læs artikel på pol.dk: Danskerne: Hjemløshed er selvvalgt

Relaterede nyheder

  • Anything in here will be replaced on browsers that support the canvas element